Back to top
Études sur le théâtre et la théâtralité dans l’Europe prémoderne à la mémoire d’André Lascombes
Jean-Pierre Bordier, Juan Carlos Garrot Zambrana, Richard Hillman, Pierre Pasquier
Publié le 10/02/2023 - Regards Croisés sur la Scène européenne

André Lascombes nous a quittés à la fin de l’année 2020. Il avait fait entrer les études théâtrales dans les enseignements et les recherches du Centre d’études supérieures de la Renaissance. Sous son impulsion, Tours est devenu un des lieux de rencontres et de travail où s’est développée l’étude du théâtre anglais du Moyen Âge et de l’époque Tudor.
L’équipe « Scène européenne » du CESR a pris l’initiative d’une publication qui rendra hommage au collègue, à l’animateur et à l’ami, qui s’efforcera de pérenniser sa présence et de prolonger son travail.

André Lascombes left us at the end of 2020. He had been responsible for introducing the study of theatre into the teaching and research of the Renaissance centre in Tours. Thanks to his initiative, Tours developed as a site of exchanges and investigation concerned with the English theatre of the medieval and Tudor periods.
The research group “Scène Européenne” of the CESR has decided to undertake a publication which seeks, by paying homage to this colleague, inspirational figure and friend, to perpetuate his presence and continue his work.

 

Sommaire

Jean-Paul Débax
André

Jean-Pierre Bordier
L’enfance à l’aube du théâtre médiéval

Martine Yvernault
La confrontation du visible et de l’invisible dans The Trial and Flagellation of Christ et The Crucifixion du cycle de Chester

Meg Twycross
“14 crests with hills and rabbits”: Edward III’s Christmas party of 1347

Sarah Carpenter
Exotic Visitors in Courtly Entertainment 1350-1600

Jean-Paul Débax
L’Oratio Tragedica et Everyman

Pauline Ruberry-Blanc
The Staging of Everyman then and now

Richard Hillman
Rastell’s Four elements: from “Moralité” to “Interlude”

Greg Walker
Arrested Development: Bruegel’s Children, Clowns, and Fooling Around on the Tudor Stage

Roberta Mullini
The language of (allegorical) women’s rivalry in Wit and Science

Norah Yvonne Phoenix
Diccon the Bedlam : Stage Manager Character in Gammer Gurton’s Needle

Bianca Concolino Mancini Abram
L’Erofilomachia de Sforza Oddi entre Bandello et Shakespeare : variations autour du mythe des amants tragiques

Juan Carlos Garrot Zambrana
Les autos sacramentales et le peuple espagnol

Pierre Pasquier
La réception du théâtre de dévotion au XVIIe siècle en France

John J. McGavin
“Things Indifferent”? Performativity and Calderwood’s History of the Kirk of Scotland